5 سال پیش
1682

روش‌های نوین مطالعه

روش‌های نوین مطالعه

۱ـ کدگزاری یا کدینگ:

اولین روش از بهترین روش‌های نوین مطالعه کدگزاری یا کدینگ مطلب مهم است کدگزاری به ما کمک می‌کند چند مفهوم و موضوع مختلف را در قالب یک کلمه یا یک جمله به خاطر بسپاریم. اینکار در وقت و زمان ما صرفه‌جویی می‌کند و با کم کردن مهم مطالب باعث می‌شود که مغز و حافظه‌مان هم بتواند راحت‌تر این مطالب را به خاطر بسپارند و همچنین کدینگ چون معمولاً شکل عجیب و خنده‌داری دارد بهتر به خاطر سپرده می‌شود برای کدگذاری ۲ راه داریم.

۱ـ از طریق معنا و آوا کدگزاری کنیم: عموماً در دروسی مثل زبان استفاده می‌شود ما سعی می‌کنیم که با استفاده از نوع تلفظ کلمه و شباهت آن با یک کلمه فارسی آن را حفظ کنیم، مثلاً کلمه  fabricate به معنای از خود داستان درآوردن است مثل کلمه فابریکت در فارسی تلفظ می‌شود پس می‌توانیم اینگونه بسازیم که رفیق فابریکت که فقط داستان بافی می‌کند.

۲ـ به شکل ظاهری کلمه یا مفهوم آن را کدگزاری کنیم مثلاً Flon به معنای تبهکار که مانند کلمه فلان در فارسی نوشته می‌شود اینگونه بسازیم، فلانی آدم تبهکاریه فراموش نکنید که استفاده از مسائل خنده‌دار و یا عجیب می‌تواند تا چند برابر باعث بالا رفتن میزان به خاطر سپردن مطالب در افراد شود.

۲ـ‌ تصویرسازی

یکی از بهترین روش‌های مطالعه است ذهن ما تصاویر را بهتر پردازش می‌کند و می‌تواند آنها را راحتتر به یاد بسپارد و یادآوری آنها هم برایش ساده‌تر خواهد بود. به همین دلیل حتی از تصاویر عکس‌ها و فیلم‌های مرتبط با مطالبی که مطالعه می‌کنید بهترین بهره را ببرید. یا در دروسی که تصویر ندارد مانند ریاضی می‌توانیم از رنگ‌ها کمک بگیریم از خودکار یا مدادهای رنگی تا حد امکان استفاده کنیم. این کار باعث می‌شود مغز ما هنگام مطالعه خسته نشود و بتواند مطالب را به یاد آورد.

۳ـ خلاصه‌نویسی با دست

نوشتن مطالب درسی با دست می‌تواند تا ۵۰ درصد به حافظه‌ی ما در یادگیری این مطلب کمک کند تحقیقات نشان داده است که کسانی که در حین درس دادن استاد خلاصه‌نویسی می‌کنند و نکات را می‌نویسند خیلی بیشتر و بهتر از کسانی که فقط گوش کرده یا صدای استاد را ضبط می‌کنند و یا هیچ کاری نمی‌کنند می‌توانند آن مطالب را به یاد آورند.

۴ـ مطالب را برای خود تکرار کنید

مرور کردن مطالبی که به مغز ما وارد شده‌اند باعث ثبت آنها در حافظه می‌شود. و یکی از راه‌های فعال کردن این آموخته‌ها تکرار کردن با صدای بلند است گوشی تلفن خود را بردارید و شروع کنید در هنگام ترس به خودتان صدایتان را کاملاً ضبط کنید. فراموش نکنید که حتماً مطالب را به زبان خود بیان کنید. و تنها کلمات کلیدی را عیناً نقل کنید و پس از ضبط کردن آن را پخش کنید و به آن گوش دهید. در این حین هم کتاب درسی‌تان را به دقت بررسی کنید تا بتوانید اشتباهات یا مطالبی که فراموش کرده‌اید را پیدا کرده و آنها را یادداشت کنید. و در نهایت یک ویس نهایی برای مرور خود ذخیره کنید.

۵ـ گوش دادن به موسیقی

تحقیقاتی که برای بررسی تأثیر درس خواندن همراه با موسیقی صورت گرفته نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که با موسیقی خصوصاً موسیقی کلاسیک درس می‌خوانند وضعیت بهتری در یادگیری و تمرکز دارند.

موسیقی آرامش و خلاقیت را افزایش می‌دهد.

تمرکز حواس موقع درس خواندن

کودکان و نوجوانان این روزها کارهای زیادی انجام می‌دهند از جستجو در اینترنت گرفته تا بازی‌های کامپیوتری و… این حواس‌پرتی‌ها با توجه و تمرکز آنها رد حال رقابت است. با تمام مسائلی که باعث وقفه در کار می‌شود کودکان به سختی می‌توانند بر آنچه در حال انجام آن هستند تمرکز کنند اما کمک به کودکان برای ایجاد نظم و استراتژی‌های تمرکز و مهارت‌های تمرکز در سنین پایین ضامن موفقیت آنها در دبیرستان، دانشگاه و حتی محل کار خواهد بود. برخی از راهنمایی‌ها و نکاتی که به والدین برای تمرکز کودکشان کمک می‌کند را بررسی می‌کنیم.

با او به توافق برسید

بهتر است کودک بداند بعد از آمدن از مدرسه چه کاری باید انجام دهد. اگر مایل است اول تلویزیون ببیند و بعد به تکالیف خود بپردازد این را تعیین کنیدو با هم به توافق برسید. برایش توضیح دهید که تنها و مهم‌ترین مسئولیت او در حال حاضر یادگیری و آموزش است. هرچه زودتر انتظارات و برنامه منظم یادگیری و انجام تکالیف را مشخص کنید راحت‌تر می‌توانید آن را تبدیل به یک روال کنید.

برای زمان مشق قانون بگذارید

با تنظیم قوانینی مثل تعیین زمان مشخص برای انجام تکالیف این پیام را برسانید که کار مدرسه بر هر چیزی ارجحیت دارد. همچنین بفهمانید تا پایان انجام تکالیف و کنترل آن تلویزیون یا تماس تلفنی، بازی‌های ویدئویی و… تعطیل است.

جایزه یادتان نرود

جایزه دادن به کودک اگر افراطی باشد می‌تواند تبدیل به باج شود اما حقیقت این است که انسان به تقویت مثبت پاسخ دهد. از جایزه پولی و یا غذا خودداری کنید و در عوض پاداش را براساس گذران وقت با یکدیگر قرار دهید. از فرزندتان بپرسید چه کارهایی دوست دارد و یک جدول انجام تکالیف ایجاد کنید.

برای هر تکلیفی که منظم انجام شده به فرزندتان یک ستاره بدهید این ستاره‌ها می‌توانند بخشی از کاری باشند که در آخر هفته یا ماه قرار است انجام دهید. مثل خرید یک کتاب جدید یا به پارک رفتن، دوچرخه‌سواری یا سینما.

تشویق و مثبت بودن

حتی با بهترین مقاصد و شرایط مطلوب ممکن است ایجاد تمرکز و نشاندن بچه‌ها یک چالش بزرگ باشد. اگر عدم توجه و تمرکز داشته باشند باز هم می‌شود با تمرین، صبر و پشتکار و مثبت بودن یک روال منظم ایجاد کرد.

اگر از جملات مثبت و ستایش کلامی استفاده کنید بسیار تأثیرگذار است. تنبیه فقط کار را سخت‌تر می‌کند. آنها را برای کاری که انجام داده‌اند تشویق کنید نه برای نتیجه کار. «خوشحال می‌شوم می‌بینم تکالیفتو مرتب و تمیز می‌نویسی.»

موبایل بی‌موبایل

پیامک و ای‌میل می‌تواند تمرکز کودکتان را از بین ببرد. او باید بداند در طول انجام تکالیف نمی‌تواند از گوشی استفاده کند.

ارتباط ایجاد کنید

با اولیای مدرسه درباره تکالیف خانه و ایجاد تمرکز کودکتان در تعامل باشید. یک برگه تهیه کنید جزئیاتی که در خانه هنگام انجام تکالیف فرزندتان به‌نظر می‌رسد یادداشت کنید. و با اولیای مدرسه در جریان بگذارید. از معلمان و مربیان توصیه و ایده‌هایشان را بپرسید و با آنها همکاری کنید. و انتظاراتتان را با آنها مطرح کنید.

حواس‌پرتی

عواملی که باعث حواس‌پرتی کودک می‌شود را حذف کنید مانند تلویزیون روشن، اسباب‌بازی، خوراکی‌های اضافی… سکوت مطلق لازم نیست اگر کودکتان علاقه به موسیقی دارد می‌توانید یکی از قطعات باخ، موتزارت یا بتهوون را برایش پخش کنید.

او روش خودش را دارد

افراد راه‌های مختلفی برای یادگیری و پردازش اطلاعات انجام می‌دهند باید روشی را که در مورد فرزندتان بهتر جواب می‌دهد پیدا کنید، برخی کودکان راه می‌روند و بلند‌بلند درس می‌خوانند برخی دیگر دراز می‌کشند و برخی هم در سکوت درس می‌خوانند. شما باید درباره روش مطالعه فرزندتان انعطاف‌پذیر باشید. توانایی تمرکز و حفظ عادات مطالعه جز مهارت‌های زندگی است که باعث موفقیت فرزندان در تمام جنبه‌های زندگی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پر بازدید

۶ راهکار درست و حسابی برای تقویت حافظه

1 به یادگیری بپردازید تحریک مغز به افزایش توانایی مغز منجر شده و باعث می شود مغز در برابربیماری های ذهنی مثل آلزایمر مقاومت کند. 2 خواب مناسب حداقل 6 ساعت خواب در طول شب به افزایش سلامت مغز و...

ترس های طبیعی کودکان از بدو تولد تا پایان ۴۲ سالگی

زن ها از این ۱۲رفتار مردانه متنفرند:

۶ روش مقابله با مادر کنترل گر

روش‌های نوین مطالعه